Taxi

    Taxi v mém okolí

    Taxi

    Srovnávač Taxi ve většině měst ČR a také všechny důležité informace o taxislužbách, které Vás zajímají.


    Historie taxi:

    Celý tento příběh se oficiálně začal psát se vznikem anglického výrazu Hackney Carriages. Tento termín se poprvé objevil v Londýně v 17. století. Byla to první forma přepravy osob organizovaná takovým způsobem, který v současnosti nazýváme taxi. První taxislužba poskytovala koňmi tažené vozy, které byly licencovány pro přepravu cestujících. Dnes už téměř nepředstavitelný způsob přepravy zajišťovaný zvířecí silou lidé využívali po staletí až do doby, kde se na trh dostaly první taxíky s motorovým pohonem. Řeč je nyní už o 19. století, kdy byly mnohé koňmi tažené vozy nahrazovány v té době novými moderními motorovými vozy.

    V roce 1897 byl v Londýně zaveden první taxík poháněný benzínovým motorem, nazvaný "Bersey Taxi".

    Cena taxi za km?

    Tuto otázku začaly v roce 1891 poprvé řešit taxametry. Byla a stále jsou to zařízení pro měření vzdálenosti a výpočet nákladů za jízdu. Taxametry se staly standardem v taxích po celém světě, umožňujíce spravedlivé a transparentní účtování za poskytnuté služby.

    Rozvoj taxislužeb

    V průběhu 20. století taxislužby zažily významný růst a rozvoj. V mnoha velkých městech vznikly regulované taxi společnosti, které stanovily standardy a kvalitu služeb. V některých zemích byla taxislužba státně kontrolovaná, zatímco v jiných se rozvinul soukromý sektor.

    S příchodem moderních technologií došlo k vývoji řady mobilních aplikací, srovnávačů i platforem pro sdílení jízd. V posledních letech se taxislužba právě v důsledků těchto inovací dramaticky změnila. Služby jako Uber, Lyft, Bolt a další umožňují zákazníkům po instalaci aplikace a registraci objednat a platit za taxi pomocí chytrých telefonů. Tyto platformy způsobily značné změny v tradiční taxislužbě a vyvolaly diskuze o regulaci a konkurenci.

    Dnes je taxislužba v provozu po celém světě a nabízí se různé formy dopravy, včetně tradičních taxíků, limuzín, sdílení jízd a elektromobilních taxi služeb. Městské předpisy a regulace se však mohou v jednotlivých zemích a regionech lišit.

     

    Evropské metropole a jejich taxislužby v dobách minulých

    Jedním z nejvýznamnějších měst v historii taxislužby je Londýn. Bylo to totiž právě zde, kde byly v 17. století zavedeny první licencované kočáry, známé jako "hackney carriages", které byly povoleny k přepravě cestujících za poplatek. V roce 1897 byl v Londýně zaveden první taxík poháněný benzínovým motorem.

    Jen o pár let později, tedy v roce 1899 byl zahájen provoz prvních motorizovaných taxi vozidel v Paříži. Jednalo se o elektrické vozy vyráběné firmou Jeantaud. V roce 1905 se objevily první taxíky s benzínovými motory.

    V roce 1899 byla i v Berlíně založena první oficiální taxislužba, zde s názvem "Automatyczna Taxi Gesellschaft". Tato společnost měla monopol na taxislužby v Berlíně až do roku 1924, kdy byl systém monopolu zrušen.

    V roce 1907 byla v Rakousku zavedena první licenční povinnost pro taxislužbu. Taxislužba v centru Vídně byla striktně regulována a měla stanovené ceny a standardy služeb.

    V roce 1965 byl v Barceloně zaveden systém černých a žlutých taxíků, který se stal známým symbolem taxislužby ve městě. Tento systém je dodnes používán.

    Toto jsou jen některé z příkladů taxislužeb v evropských městech. Každé město a země má svou vlastní historii taxislužby, která se vyvíjela v závislosti na místních potřebách, tradicích a předpisech.

     

    Taxi v metropolích USA

    Jedním z nejdůležitějších center taxislužby v USA je New York City. V roce 1907 zde byl zaveden první regulovaný taxislužební systém, kdy bylo přijato 13 000 taxíků s povolením. Ty byly oficiálně označeny jako "yellow cabs" (žluté taxíky). V roce 1937 byl představen první taxík s taxametrem, který měřil vzdálenost a výpočet ceny jízdy.

    V roce 1900 byl v Chicagu zaveden první taxík s motorovým pohonem. Tento taxík byl vyroben společností Electric Vehicle Company a poháněl se elektrickou energií.

    V roce 1945 byl v San Franciscu zahájen provoz taxíků, které byly označeny jako "Checker cabs". Tyto vozidla byly vyráběny firmou Checker Motors Corporation a staly se ikonickými pro taxislužbu ve městě.

    Uber a Lyft: V posledních letech taxislužba v USA prošla revoluční změnou s nástupem společností Uber a Lyft. Tyto platformy, které se specializují na sdílení jízd prostřednictvím mobilních aplikací, umožnily jednoduché objednání a platbu za taxi prostřednictvím chytrých telefonů. Tyto služby vytvořily nový model taxislužby a vyvolaly složité diskuse o regulaci a konkurenci.

    V posledních letech se taxislužba v USA také začala zaměřovat na elektromobilitu. Mnoho měst podporuje používání elektromobilních taxíků, což snižuje emise skleníkových plynů a znečištění ovzduší.

    Toto jsou pouze některé z významných momentů v historii taxislužby v USA. V různých částech země se mohou vyskytovat odlišnosti a místní předpisy, které ovlivňují provoz a regulaci taxislužeb.

     

    Taxi v ČR

    Taxi Praha

    Taxislužba v Praze má dlouhou historii. V roce 1897 byl zahájen provoz prvních taxíků s motorovým pohonem v Londýně. V Praze však první taxi vyjely až v roce 1907. Praha byla prvním městem v Rakousku-Uhersku, kdy byl tento tehdy velmi moderní způsob přepravy zaveden. Autodrožky, jak se jim tehdy ještě říkalo, poskytla firma Laurin & Klement z Mladé Boleslavi. Již v těchto počátcích museli řidiči složit zkoušky i zkušební jízdy. V roce 1923 byl zaveden první taxametr v Praze, který umožňoval přesně měřit vzdálenost a stanovit náklady za jízdu.

     

    Taxi Brno

    Vývoj taxi v Brně je vlastně hodně podobný tomu, jak to bylo v ostatních větších městech. Na začátku všeho byly kočáry tažené koňmi a kočí, kteří povoz řídili. Později se dostavily první motorizované vozy taxi. Tím se rychlost i komfort cestujících zvýšil. Později však přišli komplikované časy nejen pro toto odvětví, ale pro celý národ. Po válce a následném nástupu komunistického režimu došlo k zestátnění a regulaci taxi. Brno na tom bylo stejně jako celá ČR. Na lepší časy se začalo svítat, jak jistě tušíte, až v po roce 1989.

     

    Taxi Ostrava

    V Ostravě se taxislužba začala rozvíjet ve 20. století. V roce 1919 byl založen Ostravský automobilový klub, který měl významný vliv na rozvoj taxislužby ve městě. V průběhu 20. století se taxislužby v Ostravě stejně jako po České republice staly regulovanou službou a mnoho měst stanovilo povinnosti a předpisy pro provozování taxi služby. Licencování taxikářů a stanovení tarifů byly běžné postupy.

     

    Taxi aktuálně

    Aktuální přesný počet taxi vozidel v České republice je obtížné poskytnout, protože se jedná o proměnný údaj. Nicméně, podle dostupných informací je známo, že v roce 2020 bylo v České republice registrováno přibližně 9 000 taxi vozidel. Tento počet se může lišit v závislosti na aktuálních podmínkách, regionech a místech. Zároveň je důležité zmínit, že ne všechna taxi vozidla jsou oficiálně registrována, a proto přesný počet může být vyšší.

    V současnosti existuje v České republice mnoho taxislužeb. Nejvíce jich je provozováno zejména ve větších městech jako Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc, České Budějovice a další. Taxislužby nabízejí různé typy vozidel, včetně standardních taxíků, limuzín a soukromých přepravních služeb.

     

    Protesty

    V České republice docházelo k protestům taxikářů, když se cítili nespravedlivě zasaženi určitými událostmi nebo změnami ve svém odvětví. Zde je několik příkladů protestů taxikářů v posledních letech:

    Protesty proti Uberu a jiným sdíleným platformám: V minulých letech došlo k několika protestům taxikářů proti společnostem jako je Uber a jiným provozovatelům sdílených jízd. Taxikáři tvrdili, že tito provozovatelé nelegálně konkuruji a nejsou vystaveni stejným regulacím a povinnostem jako tradiční taxislužby. Protesty se obvykle konaly v centru Prahy a zahrnovaly blokování dopravy a vyjadřování nesouhlasu.

    Protesty proti novým legislativním změnám: V minulosti taxikáři také protestovali proti navrhovaným nebo schváleným legislativním změnám, které by měly dopad na jejich obchodní podmínky. Například v roce 2017 se taxikáři shromáždili před Ministerstvem dopravy, aby vyjádřili nesouhlas s návrhem nového zákona o silniční dopravě, který by mohl mít vliv na jejich povinnosti a tarify.

    Protesty proti zdražování paliva: V době výrazného zdražování paliva docházelo také k protestům taxikářů, kteří vyjadřovali svůj nesouhlas s vysokými cenami paliva, které negativně ovlivňovaly jejich náklady na provoz.

    Tyto protesty ukazují, že taxikáři se často snaží bránit svá práva a zajistit, aby jejich odvětví bylo spravedlivě regulováno a konkurenční podmínky byly vyvážené. Protesty mohou přitahovat pozornost veřejnosti a mohou mít vliv na diskusi a rozhodování v rámci politických a regulačních institucí.

     

    Dopady pandemie

    COVID-19 měl významný vliv na taxislužby v České republice, stejně jako na všechny odvětví dopravy a cestovního ruchu. Zde jsou některé důsledky, které pandemie COVID-19 měla na taxi v ČR:

    Omezený pohyb a poptávka: Během pandemie byly zavedeny omezení pohybu, karanténní opatření a omezení cestování. To vedlo ke snížení poptávky po taxislužbách, zejména v důsledku omezeného mezinárodního turismu, uzavření obchodů, restaurací a dalších míst volnočasového využití.

    Opatření pro ochranu zdraví: Taxislužby musely přijmout opatření pro ochranu zdraví řidičů a cestujících. To zahrnovalo nošení roušek, dezinfekci vozidel a omezení počtu cestujících.

    Finanční dopady: Snížená poptávka po taxislužbách a omezený provoz vedly k finančním problémům pro některé taxi společnosti. Nižší příjmy znamenaly, že mnoho řidičů muselo hledat alternativní způsoby přivýdělku.

    Podpora místních služeb: V některých případech města a místní samosprávy poskytovaly podporu taxi společnostem, aby jim pomohly zvládnout dopady pandemie. To zahrnovalo snížené poplatky za licenci, odklady splátek nebo granty.

    Digitální služby: Během pandemie se zvýšil zájem o digitální platformy a služby objednávání taxi prostřednictvím mobilních aplikací. To umožnilo minimalizovat fyzický kontakt a zjednodušit proces objednávky a platby.

    Je důležité poznamenat, že situace se neustále vyvíjí a v současnosti se mnoho zemí, včetně České republiky, snaží postupně obnovit a podporovat obchod a turismus. Taxislužby se také snaží přizpůsobit novým podmínkám a přijímat opatření pro bezpečnost cestujících.